Veel gestelde vragen

OP WELKE LEEFTIJD KUN JE HET BESTE STARTEN MET DEZE “DOE-HET-ZELF” METHODE?

Mijn ervaring is dat de leeftijd 10 à 12 jaar het beste werkt. Je moet immers kunnen lezen en begrijpen wat er staat. Succes ligt natuurlijk aan je gedrevenheid, doorzettingsvermogen, je aanleg en je passie. Deze eigenschappen/voorwaarden bepalen of je in staat bent deze prachtige instrumenten te leren bespelen. Ik raad elke instrumentalist aan van deze methode gebruik te maken om zo vanuit `n slagwerk insteek je ritmisch te ontwikkelen.

KUN JE DAN NIET EERDER BEGINNEN MET SPELEN?

Jazeker, maar voor begrip van tekst en uitleg is een leeftijd van ongeveer 10 jaar aan te bevelen. Je kunt ook eerder starten met hulp, voor- en naspelen, enthousiasmeren en stimuleren is een must.

HOE KOMT HET DAT IK NIET KAN SAMENSPELEN MET ANDEREN MAAR WEL ALLEEN?

Waarschijnlijk hebben jullie onderling een verschillende onderliggende groove of puls. Stem die puls op elkaar af en je zult zien dat het veel beter gaat. Dit is van essentieel belang, doe je dit niet, dan ontspoort de groove en gaat een ieder zijn eigen puls of tempo creëren. IDEAAL! Voor het leren van MAAT en RITME gevoel is het spelen bij een DRUMBAND ….BRASSBAND of een SAMBA-BAND enz.. Dat geldt ook voor andere instrumentalisten dan slagwerkers.

IK BEN LINKS-HANDIG (EN RECHTS ONHANDIG)?

Dat is mooi! Ik ben ook linkshandig. Maar rechts niet onhandig. De meest mensen zijn rechtshandig, de handzetting die ik heb gebruikt is in grote lijnen voor RECHTSHANDIGE slagwerkers, ben je LINKSHANDIG, draai dan de handzetting om nl : R wordt L L wordt R Draai dan ook je slagwerk om. Je hi-hat bv., zet je dan rechts. !! Echter !! Naarmate je verder komt in de verschillende niveaus zul je merken dat het niet veel meer uitmaakt, je wordt net als een 2 benige voetballer een 2-handige slagwerker. Handig hè

HOE STEM IK MIJN SLAGWERK?

We spreken hier over ongestemd slagwerk, dwz je stemt je toms niet in een bepaalde toonhoogte zoals dat bij Pauken (klassiek) het geval is. Zou je dat wel doen heeft dat voor je drumset weinig zin omdat bij samenspel dan bij een volgend akkoord je toms al niet meer stemmen. Zoek dus naar een voor jouw mooie sound van je toms en bas die zich duidelijk van elkaar in hoogte onderscheiden. Afhankelijk van de stijl ‘stem’ je je slagwerk hoog-helder of lager met een vette sound. Uiteraard zijn vellen, de omvang van de ketel en de spanning van de vellen verantwoordelijk voor je geluid. TIP: Experimenteer met vellen/stokken en stemmen. Je kunt niet veel verkeerd doen.

WAT IS DE JUISTE TIMING?

Wat de juiste timing is is moeilijk te zeggen, en is nogal stijl gebonden. Je kunt als het ware VOORUIT spelen, d.w.z. ‘gretig’ iets voor de Puls uit spelen. Het gevaar bestaat dat je dan gemakkelijk in tempo versnelt, omdat je medemuzikanten je in proberen te halen. Je zou ook kunnen zeggen ‘op spanning’ spelen. Je kunt ook proberen ‘OP DE KOP’ te spelen, d.w.z. precies gelijk met de Puls te spelen. Als een metronoom of drumcomputer. Dit is echter niet makkelijk vanwege je eigen “human factor” en het gevaar is dat het mechanisch klinkt. Je kunt ook LAID BACK spelen. Dit wil zeggen achter de Puls aanspelen. Dit geeft een heel relaxed en beetje luie stroperige feel. Een goed voorbeeld is de speelstijl van Steve Gadd. Welke timing je gebruikt, hangt af van je eigen voorkeur of van je karakter of, hoe jij wilt spelen, maar het hangt ook af van de stijl, de feel of sfeer die je wilt neerzetten.

WAT IS EEN ALL ROUND DRUMMER?

Er bestaan bij drummen vele disciplines. De HARDROCK drummer. De JAZZ drummer, FUNKY of FUSION, BIGBAND of CIRCUS drummer COMBO of BALLROOM drummer, LATIN drummer enz enz. Een ALL ROUND drummer is een drummer die in al die stijlen kan spelen. Kies je eigen favoriete stijl of ontwikkel iets geheel nieuws.  In ALLE gevallen heb je techniek, coördinatie en uiteindelijk “onafhankelijkheid” nodig!

IK SPEEL AL HEEL WAT JAREN MAAR BEN ‘VASTGELOPEN’ EN KOM NIET MEER VERDER IN MijN ONTWIKKELING. WAT KAN IK HET BESTE DOEN?

Dat komt veelvuldig voor, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Zoek in jouw stijl je niveau op. Ga na of je AL het voorafgaande goed kunt spelen zoals is aangeven bij de inhoud van elk niveau en kies dan de juiste modules. Pik de draad weer op en ga lekker door. Je kunt ook zoeken naar leuke of voor jou relevante lesstof.

WELKE GRIP KUN JE HET BESTE HANTEREN?

Het beste is beide grips te leren. Grip is de manier hoe je je stokken kunt vasthouden. Zie introductie (groene) beginners niveau. Het meest voor de hand liggend is de Matched grip (beide handen gelijke grip). Je kunt voor je linker hand dan wat meer power ontwikkelen dan bij de traditionele grip. Speel je echter snare bij een traditionele drumband, dan is de traditionele grip handiger i.v.m. de stand van je snare. Tegenwoordig worden bij drumbands en marching bands vaak beugels gebruikt waardoor je snare weer plat hangt en je weer de matched grip kunt gebruiken.

WAT BETEKENT ‘EIGEN LEERCURVE’?

Je eigen leercurve volgen betekent dat je ZELF kunt studeren/oefenen en bepalen wanneer het jóu het beste uitkomt, in je eigen tempo, met aandacht voor de onderwerpen die jij belangrijk vindt, zonder tijdverspilling.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN ONZE ONLINE DRUM LESSEN?
  • Je werkt zeer effectief.
  • Je hebt geen reistijdverlies: heen/terug naar een docent of muziekschool waar je vaak maar 20 minuten les krijgt.
  • Er vallen geen lessen uit.
  • Je bepaalt zelf wat voor jou zelf relevant/interessant is.
  • Lage kosten. Het kostenaspect is niet onbelangrijk. Een jaar les kost al gauw honderden euro’s. Hier bepaal je zelf hoeveel je wilt spenderen.
  • Je bepaalt zelf wanneer jij er tijd aan wil/kan besteden of wanneer je eraan toe bent iets nieuws op te pakken.
  • Met onze drumlessen kun vele jaren mee vooruit.
WAAROM WORDT ER ZOVEEL AANDACHT BESTEED AAN TECHNIEK ? DAT HEB JE TOCH NIET ALLEMAAL NODIG?

We noemen het noodzakelijke techniek omdat, wanneer je steeds verder wilt komen in je ontwikkeling, je technisch voor moet blijven op datgene je wilt kunnen spelen. Als je dat niet  zou doen ‘loop je vast’ en kun je niet meer verder.

WAT IS EEN FILL-IN SYSTEEM?

Een fill in systeem wil zeggen, je speelt in een vorm van bv. 8 maten waarvan de eerste 4 maten de voorzin is en de volgende 4 maten de nazin. Om de zinnen met elkaar te verbinden kun je aan het eind van een zin een korte fill spelen. Zie bv. Module 1.15. Wanneer kun je nu zo`n fill gebruiken?

WAT ZIJN TWEELING PATRONEN?

Tweeling patronen zijn 2 dezelfde patronen met elkaar verbonden, of 2 verschillende patronen met elkaar verbonden zodat er weer een nieuw patroon ontstaat. Voor een uitgebreide uitleg zie : Module 2.20

WAAROM IS GOED/NOODZAKELIJK OM OP EEN CLICK TE STUDEREN?

De meeste, bijna alle muzikanten hebben de neiging te versnellen tijdens hun spelen. Dat komt vaak door hun enthousiasme of gretigheid. Men jut elkaar op, haalt elkaar in zodat het tempo steeds sneller wordt. Men moet zich daarvan bewust zijn en het is aan te raden veel te oefenen op een click, een loop, metronoom of drumcomputer. Ook vanwege de timing van de patronen is dit van essentieel belang.

WAAROM IS HET GOED OM VOOR EEN SPIEGEL TE STUDEREN?

Dat is om je houding en je stokvoering te controleren en om te zien of je geen overbodige bewegingen maakt; zogenaamd ‘airdrumming’ en / of je los en ontspannen speelt.

HOEVEEL TIJD MOET IK INVESTEREN, OF MOET IK OEFENEN PER DAG?

Je bepaalt je eigen leercurve. Afhankelijk van je talent en opnemingsvermogen zul je vorderingen maken. Hoe meer (effectiever) je studeert hoe sneller het gaat. Naarmate je vordert in de methode zul je er meer tijd in moeten investeren. Het groene niveau gaat relatief snel. Je kunt al vrij snel heel wat spelen als je consequent een half uur per dag oefent. Maar bedenk goed: Drummen is een Ambacht en een ambacht moet je leren. Dat kost tijd en doorzettingsvermogen.

WAT IS DRUMS ALIVE?

Drums Alive is een heel andere ‘Tak van Sport’ (letterlijk). Dat is bedoeld voor sporters die hun lichaam willen trainen en hun hoofd willen leegmaken: psychisch en mentale fitness onder het moto ‘Drummen keeps you Fit’. Het vermindert stress en creëert balans.

WAT IS FDTU….FULL DOWN TAP UP?

FDTU staat voor Full Down Tap en UP. Zie het 2e intermediate niveau Module 2.2  Dit is de manier waarop je slaginstrumenten aanslaat, de rebounce (of de niet rebounce) van de stokken. Al vanaf het groene niveau wordt gesproken over de aanslag omdat dit essentieel is voor het aanleren van een goede techniek. Rebounce is het terug veren van de stok.

WANNEER IS EEN GOED MOMENT OM IN EEN BAND TE GAAN SPELEN?

Samen spelen is van essentieel belang! In een band spelen dus ook. Let wel, je moet al bv. je eigen set kunnen opbouwen, eventueel vervoer kunnen regelen. Dat kun je niet van een kind van 10 jaar verwachten. Maar samenspelen is ook samenspelen in een drumband, sambaband, brassband, marching band, harmonie of fanfare. Er zijn dus veel mogelijkheden!

IS GEHOORBESCHERMING BELANGRIJK ALS JE SLAGWERK SPEELT?

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe hard je speelt, maar het is zeker aan te raden als je wil dat je gehoor op je 60ste ook nog voldoet. Er zijn overal ‘beter horen’ zaken die je daarover goed kunnen informeren.

HOE KOM IK ERACHTER OP WELK NIVEAU IK SPEEL?

Als je niet weet welk niveau je hebt en je speelt nog niet zo lang bv. 2 à 3 jaar dan raden we het groene niveau aan. Als je al vele jaren speelt, kan je het beste het rode of blauwe niveau kiezen (In ontwikkeling).

DRUM TIPS
  • Het is zeker aan te raden om in een band te spelen, of om samen te spelen.
  • De beste manier om ritme en grooves te studeren is studeren op een LOOP of op de bijgevoegde Play Alongs. Dit zo te oefenen is van essentieel belang i.v.m. de timing. Je kunt ook een elektronische metronoom, een click of een drumcomputer gebruiken.
  • Studeren doe je voor een SPIEGEL, zodat je je houding kunt controleren.
  • Om optimaal je instrument te kunnen bespelen is het noodzakelijk goed naar je houding en de stand van je instrument te kijken, het vergemakkelijkt je spel en bevordert je technische vaardigheid.
  • Om je eigen stijl te kunnen ontwikkelen heb je veel bagage, techniek, en ideeën nodig. Zorg daar dus eerst voor.
  • Er zijn heel veel fantastische drummers/slagwerkers over de hele wereld, die heel ver zijn/waren in hun ontwikkeling daarom luister en kijk zoveel mogelijk naar deze collegae slagwerkers/drummers en laat je inspireren! “We all are standing on the shoulders of our Giants before us” zoals Buddy Rich, Philly  Joe Jones, Steve Gadd, Dave Weckel, Peter Erskine enz. enz.
  • Op onze All about Rhythm facebook pagina hebben we een grote collectie met drum videos en meer informatie.