Wie is Har Caanen
Har Caanen startte al op vroege leeftijd met het spelen van slagwerk. Op zestienjarige leeftijd deed hij toelating bij Jan Pustjens aan het Conservatorium in Maastricht waar hij behalve Slagwerk ook Directie en Schoolmuziek studeerde. Op zijn achttiende begon hij als slagwerkdocent aan de Stedelijke Muziekschool van Maastricht waaraan hij meer dan 30 jaar verbonden bleef. Toen hij in 1976 cum laude afstudeerde aan het conservatorium volgde al snel een aanstelling als slagwerkdocent aan datzelfde conservatorium.
Hij leidde tal van muziekschool docenten op en ontwikkelde een unieke methode voor drums, volledig slagwerk en ritmische ontwikkeling: All-About-Rhythm genoemd. Deze methode leert iedere gemotiveerde ‘student’ zichzelf stapsgewijs ritmisch te ontwikkelen in de juiste volgorde van moeilijkheidsgraad tot op elk niveau. Alle in zijn carrière opgedane ervaring heeft geresulteerd in deze unieke ‘All About Rhythm’ methodiek.
Naast de vele jaren les ervaring werkt Har Caanen al zijn hele leven als slagwerker zowel in klassieke als in de lichte muziek. Zo speelde hij in het Limburgs Symfonieorkest (Philharmonie Zuid-Nederland) en in vele Fanfare- en Harmonieorkesten. Maar langzaamaan ging zijn interesse steeds meer uit naar de lichte muziek, omdat niet alleen de voorgeschreven partituren maar ook improvisatie en eigen creatieve inbreng een grotere rol begonnen te spelen. Hij concentreerde zich steeds meer op Pop, Jazz en Latin en schoolde zich op verschillende manieren.
Zo ging hij op zoek naar Afrikaanse invloeden en bezocht Afrikaanse landen. Ook Spanje, Amerika, Cuba en diverse Caraïbische eilanden waren interessante bronnen. Daar haalde hij veel kennis en speelplezier bij de lokale bevolking.
Vanwege een andere passie, reizen, kwam hij regelmatig in aanraking met wereldmuziek in alle soorten en maatsoorten. Er passeerden vele stijlen de revue en er werd een overvloed aan materiaal verzameld en gespeeld in tal van formaties, van combo’s tot big bands. Een andere interessante studie waaraan hij enkele jaren tijd spendeerde, was ‘BaslerTrommeln’. Hij studeerde in Den Haag en in Basel enkele jaren deze vrij ingewikkelde techniek met dit buitengewone notenschrift.
