Oefening categorie: BSB4 L4.3

Oefening 13

Tot slot nog een voorbeeld van een 6/8 blues waarin je `n aantal van deze Patronen kunt uit testen.   Probeer ook de andere onderverdelingen in te passen in dit Blues ritme… of Speel ze in `n jazz-Wals    Veel succes ermee  ! Audio

Oefening 12

Als Samenvatting van deze 3/8 of 6/8 maat met onderverdelingen is hier een korte etude waar je kunt testen of je deze Patronen goed kunt spelen op de Puls.   Luister weer eerst naar de Audio Speel mee met de Audio Speel overal de Puls mee..! Audio

Oefening 11

De laatste serie in deze 3/8, 6/8, 9/8 of 12/8 maatsoort gaan we iets anders aanpakken, namelijk roffelend, waardoor er gebonden roffels ontstaan:   We spelen de 32e nu als double stroke roll !   Speel deze maten met R, maar begin ook met Links Audio Audio 2 Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4 Audio Loop …

Oefening 11 Lees meer »

Oefening 10

De onderstaande onderverdelingen van 3 achtsten komen veel voor in   Flamenco stijl:   Speel deze losse maten o.d.b. Voer het tempo lekker op. Hou de schwung 3/8 in ene er in Speel je voet dus mee..! Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4

Oefening 9

Maar eerst nog deze met 16e triolen:   Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4

Oefening 8

Zo kun je eindeloos doorgaan met onderverdelen, en dat doen we ook:   Hier met gepunteerde 16e/32e     Je ziet, als ze in een schema staan is het niet moeilijk meer Let op de verschuivingen, bijv. in 3.6.6 A no. 8 of de laatste van 3.6.7 Bestudeer ze goed want in het 5e niveau gaan we …

Oefening 8 Lees meer »

Oefening 7

In het volgend voorbeeld kun je zien wat er gebeurt als je verschillende verschuivingen met elkaar combineert, bijv. deze:   Speel deze met 3 stemmen (met 3 spelers) Houd de Puls goed gelijk https://vimeo.com/350053713/ac43ef4af9?width=80%&height=80% Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4

Oefening 6

Deze 8 hebben een meer syncopische onderverdeling:   Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4

Oefening 5

Terug naar de onderverdeling van 3 achtsten.   We zullen deze weer in een schema zetten zodat je precies ziet hoe ze ontstaan.   Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3 Loop 4

Oefening 4

Om een vergelijking te maken want: en   klinken precies hetzelfde.   In een volgend niveau gaan we verder in op Antimetrische figuren zoals Duool, Triool, Kwartool, Quintool enz.