Instr3 L3.9

Oefening 13

In een 4/8 maat speel je de halve noot mee als Puls…   Je merkt, speel je de Puls mee, is het een kwestie van timing.    Maar ook de handzetting/vingerzetting speelt een rol zoals je hierboven kunt zien want…het is goed te weten dat je na de triool, de quintool of septool, (oneven aantal noten) steeds […]

Oefening 13 Meer lezen »

Oefening 12

In een achtste maatsoort klinkt het niet anders.     Speel de Puls weer mee (kwart met punt) Luister even naar Audio 1 In Audio 2 kun je de 2e keer naspelen, je hoort de anti-metrische figuren dan erbij taboerijn Audio 1 Audio 2

Oefening 12 Meer lezen »

Oefening 8

Als toepassing van deze patronen volgt hier een etude waarin je kunt testen of je deze anti-metrische figuren goed kunt timen.     Je kunt dit controleren door je voet mee te spelen, gelijk met je metronoom..!   Probeer deze ook eens in 2 je met de halve noot als Puls Luister even naar Audio 2 en 3 Audio 1 Audio 2

Oefening 8 Meer lezen »

Oefening 7

Zo kun je  groepen van 7 noten samenstellen, Septimool genaamd. ┌   7   ┐   Voor ongestemd slagwerk wordt hier vaak een roffel van 7 gebruikt.     De Octool hoort niet bij anti-metrische figuren. Die is namelijk deelbaar door 2 en passen in de metrische verdeling.   Kijk nog eens in Module 1 van dit niveau Ook bestaat een Novemool, een groep van 9 noten… of  

Oefening 7 Meer lezen »

Oefening 6

En in `n 4/8 maat speel je de Puls mee als halve noot:   Een sextool heeft dus een onderverdeling van 3 x 2 noten: Terwijl de dubbel triool ontstaat uit: En is samengesteld uit 2 x 3 noten. Maar in wezen klinken deze hetzelfde! Audio 1 Audio 2

Oefening 6 Meer lezen »

Oefening 5

Dan volgt nu de sextool: Deze verdeling heb je al vaak gezien in deze methode. Het is een deling van een 2 delige noot, een hele noot of halve… in zes noten. Je zou deze sextool ook kunnen zien als 2 kwart/achtste triolen: Als je hier ook weer de Puls met je voet mee speelt is de

Oefening 5 Meer lezen »

Scroll naar boven