Oefening 13
Maar hier is alvast een Son-Clave: 3+2 Audio Veel succes!
Je hoort in Latin Music heel vaak dit ritme: Dit is een deel van een Clave (de sleutel) waarop Latin muziek gebouwd is… in `n volgende Module gaan we hier verder op in… Audio
Een ander idee is dit: https://vimeo.com/350053843/0ccdfc0ffc?width=80%&height=80%https://vimeo.com/356893818/fb7ce755bc?width=80%&height=80% Audio Play Along 1 Play Along 2
Als toepassing zijn hier een paar Calypso’s. Speel ze om de beurt een tijd achter elkaar door: Speel je voeten in kwarten o.d.b. Of bijvoorbeeld, samba bas/hi-hat. https://vimeo.com/350053796/d558fbc0b0?width=80%&height=80% Audio
In deze oefenong kun je de Accenten met 1 hand gaan spelen, zeker als er 2 of meerdere achter elkaar komen. Bijvoorbeeld: De 1e komt veel voor in Latin-Music, bijv. Calypso.De 2e begint met L, benadruk je de R hand… luister wat er dan ontstaat.De 3e is zo’n typisch voorbeeld om de accenten met 1
Dus eerst nog eens deze opbouw v.d. R 5 En nu gebonden als quintool: Start langzaam Speel een regelmatig accelerando https://vimeo.com/353881583/4af0f6838b?width=80%&height=80%
Hier is het schema uitgewerkt in Triolen en open Roffels: Op deze manier kun je een ritmisch schema gebruiken, je hoeft alleenhet schema te lezen en niet alle losse noten. Het is afhankelijk van het tempo waarin je speelt of je kiest voor de Triool, of `n Roffel van vijf. De Triool is voor de snelle tempi, de R 5
We gaan even terug naar oefening 1 3.8.1 en zullen deze oefening uitwerken en dit schema opvullen met Triolen of met open Roffels. Daarom eerst deze technische oefening:
Dus alle accenten met R, alle tussen liggende noten met L. Dat gaat als volgt: Speel op die manier het hele schema (van oefening 2) 3.8.2 door Speel het schema door met L en vul met de R hand op Speel het schema ook als Fills over je Toms of R-hand op Cymbals
We gaan nu het hele schema 3.8.2 spelen, alleen met de rechterhand (de linkshandigen kunnen dat anders om doen). En zullen nu de (overige) ruimten opvullen met (tot) zestienden… kijk naar de volgende oefening Audio 1 Audio 2