L6 L6.10

Oefening 8

Voordat we hier mee verder gaan, zullen we eerst nog even terug komen op:   De KWART-TRIOOL die ontstaan is uit de achtste triool…   De HALVE-TRIOOL is weer ontstaat uit de kwart triool…   Ook bij de halve triool ontstaat weer een ritmische structuur t.o.v. de Puls,   namelijk:   

Oefening 8 Meer lezen »

Oefening 7

Je hebt net de vertraging van het ritme ten opzichte van de Puls gezien… Nu zie je een versnelling t.o.v. de Puls als halve noot 3 tegen 4:  Audio Hier zie je dan een ritmische structuur van 3 tegen 4 of 4 tegen 3 ontstaan: 

Oefening 7 Meer lezen »

Oefening 6

Zoals gezegd ontstaan er t.o.v. de Puls vaak versnellingen of vertragingenzoals in Module 2.13 is uitgelegd.   Hier is een vertraging t.o.v. de Puls als kwart noot:   Als je dit notenbeeld ziet zeg je 3 tegen 4 in een 4/4 maat. Audio Echter:   Let nu op de stippellijn…! Als je het speelt in een 3/4 maat klinkt weer 2 tegen 3 !   De conclusie

Oefening 6 Meer lezen »

Oefening 2

Deze onderliggende structuur is:    Speel deze een tijdje achter elkaar Verdeel dan je handen over 2 verschillende klanken Audio Draai dan de handzetting om en speel ze andersom: Houd deze structuur, dit voorbeeld, steeds voor ogen… dan is het makkelijk toe te passen op je instrument. Audio

Oefening 2 Meer lezen »

Oefening 1

In Module 4.12 heb je kennis gemaakt met de meest voorkomende   Anti-metrische figuren.   In de uitvoering van deze figuren ontstaan t.o.v. van de Puls vaak versnellingen of vertragingen   Zie Module 2.13 Zo ontstaan nieuwe onderliggende structuren.    Een eenvoudig voorbeeld hiervan is 2 tegen 3 of 3 tegen 2   Hier zie je dit op

Oefening 1 Meer lezen »

Scroll naar boven