L6 L6.5

Oefening 10

In vorige niveaus hebben we gesproken over schema’s die je kunt aanvullen/vol spelen met 16e of achtsten.   Zo kun je het volgende schema ook opvullen met achtsten doorlopend.   Het schema zijn de accenten:   Studeer dit eerst op Snare met doorlopende achtsten. Plaats dan je voeten er onder. Lukt dat niet meteen,herhaal dan …

Oefening 10 Lees meer »

Oefening 9

Speel om te beginnen het eerste patroon als voetenwerk En speel hierop de volgende accent oefeningen Daarna kun je dezelfde accent oefeningen nog spelen op de andere 2 (voetenwerk vorige oefening) Audio

Oefening 8

Een tweede is de Baião (uitspraak; baai-oun).   Ook deze komt uit Brazilië en wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt.   Dit ostinate voetenwerk ziet er als volgt uit:   Audio

Oefening 7

Maar ook bijv. de kwart triool als paradiddle:   Deze (kwart) Triool Paradiddle kun je weer verdelen over Toms en Bekkens.   Zie Video. Wat je ook allemaal verzint, houd de essentie van de Samba in de gaten en kom terug bij de basis van de Samba…   Audio Of…   Audio

Oefening 6

Verder kun je met allerlei handzettingen doorlopende achtsten verdelen over je toms en bekkens zoals:  

Oefening 5

Speel nu 4.7.2 met de L hand, op een Samba fundament (voeten) met de R hand een ostinate Patroon, bijv. zoals hierboven. Gebruik nu ook de Kwart-triool en de onderverdeelde kwart triool in je solo’s. 

Oefening 4

Ook kun je deze Triool spelen tegen een Ride Patroon     Je krijgt nu te maken met 2 tegen 3 spelen…   Audio 2 tegen 3, of 3 tegen 2, is vrij eenvoudig:   Speel elke oefening `n keer of 4 Verdeel je handen over ride en Snare, (of 2 verschillende klanken) Speel de 2 maten …

Oefening 4 Lees meer »

Oefening 3

Een Patroon dat niet mag ontbreken als je soleert op een Samba Bas/Hi-hat fundament (welke je dan ook kiest),   is de Kwart-triool:   Audio Speel eerst deze bovenstaande  basis, en verschuif dan je Kwart-triolen: Audio 2 wordt de kwart-triool naar toms verschoven Audio 1 Audio 2

Oefening 2

Luister naar de verschillende Audio`s 2e Audio met kwart 2 achtsten in je Ride en hier en daar een drukroffeltje 3e Audio met flanging techniek  De Patronen neigen steeds naar een Triool feel, dat typisch is voor de Samba, het ritme rolt als het ware steeds naar een Triool toe. Audio 1 Audio 2 Audio 3

Oefening 1

Een goed klinkende techniek voor Hi-hat is Flanging, (ook ‘splashen‘ genoemd met je hi-hat), en al even aangestipt in Samba Part I de vorige Module.   Deze techniek klinkt bijzonder goed in Latin omdat het effect de Guiro nabootst.      Op dit ‘voetenwerk’ kun je in principe alle in Samba deel I genoemde ideeën …

Oefening 1 Lees meer »

Scroll naar boven