Master 4.11

Oefening 11

Hier nog een oefenstukje om deze Patronen goed van elkaar te kunnen onderscheiden:   Timing is waar het hier op aan komt.   Je zult er zelden zoveel achter elkaar tegen komen.   Zie het als een studie timing.  De Patronen, regelmatig onderverdeeld, of anti metrisch die nu passen op een halve noot, kun je uiteraard in …

Oefening 11 Lees meer »

Oefening 10

In deze oefening kun je dit nog eens goed trainen doordat er eerst een regelmatige onderverdeling is gebruikt, versus een onregelmatige onderverdeling. Antimetrisch dus.    Je kunt de onderverdeelde triool ook als 6/8 maat zien.     Zolang je de Puls niet los laat kan er niets gebeuren.    Hier een regelmatig Patroon tegen een onderverdeelde triool …

Oefening 10 Lees meer »

Oefening 9

In de 2e helft van deze onderverdeelde kwart triool is de punt gebruikt. Tegenover metrische onderverdelingen is deze ritmiek het best te timen als je je voet weer mee ‘speelt’… Zoals je merkt is het meespelen van de Puls hier het meest belangrijk, als je dat altijd overal hebt gedaan is ook deze onderverdeling goed te doen.     Luister …

Oefening 9 Lees meer »

Oefening 8

Zoals eerder gezegd kun je kwarten triolen samenvoegen of onderverdelen…   Deze kwart-triool onderverdeeld versus (tegenover)metrische Patronen vergt veel aandacht voor timing…   SPEEL DAAROM JE VOET ALTIJD MEE..!   Luister naar de Audio`s, de 2e ook nog met hi-hat na de tel… In de Loop is de ritmiek op cruciale momenten uitgelicht/versterkt door tambourijn of castagnetten Audio …

Oefening 8 Lees meer »

Oefening 7

Doordat het notenbeeld zo rustig blijft kun je veel sneller lezen…     Speel de volgende oefening daarom in ‘hoog’ tempo Audio 1 wordt recht gespeeld Audio 2 weer in Swing Speel mee op de Loop De Loop is zo geschreven dat je precies kunt horen of je nog goed speelt..! Audio 1 Audio 2 Loop

Oefening 6

Ook kun je de kwart triool op de tweede helft van de eerste tel beginnen, of op de helft van de 2e tel zoals je in maat 6,7 en 8 kunt zien.   Er ontstaat dan een interessante verschuiving…   Luister weer naar de Audio Deze keuze om in Alla Breve maatsoort te schrijven spreekt voor zich:   Deze …

Oefening 6 Lees meer »

Oefening 5

We zullen nu deze kwart-triool over de maat heen tillen. Zo ontstaat er een verschuiving.     Kijk… en luister vooral..! Audio 1 Audio 2 Audio 3

Oefening 4

In de laatste maat van het voorafgaande stukje zie je een kwart-triool staan (die is onderverdeeld).   Deze kwarten triool   gaan we nu verder bekijken:   Eerst samengevoegd dan onderverdeeld:   Speel deze 32 maten een aantal keer achter elkaar Speel vooral de halve noot, de Puls, mee met je voet Audio

Oefening 3

Je kunt nu in de vorm van een korte leesoefening deze achtste triool gaan toepassen…   Luister eerst naar Audio 1 (recht gespeeld) Audio 2 is Swing Speel dan mee op Loop 1 (recht) Loop 2 in Swing Let op de (voor)laatste maat, hier is de kwart-triool al onderverdeeld. Hier gaan o.a. de volgende oefeningen …

Oefening 3 Lees meer »

Oefening 2

We zullen nu de achtste triolen introduceren, in de Alla Breve maat:    Op de tel Na de tel en  De achtste triool Tussen de Puls als syncoop: De achtste triool als syncoop is de meest interessante.     Speel/Studeer eerst de maten apart/los van elkaar

Scroll naar boven