SD3 L3.3

Oefening 11

Tot slot van deze vergelijkingen nog een techniek en `n verschuiving, een maat in 12/8 en een maat in 4/4 (klinkt precies het zelfde).   Speel je voet erbij…   in 12/8 en 4/4 maat https://vimeo.com/342013685/bbe5743559?width=80%&height=80% Audio

Oefening 11 Meer lezen »

Oefening 10

Wanneer je déze Patronen in een maatwisseling zou gebruiken zoals in bijv: 2.16.9 kun je interessante ritmieken samenstellen, waar je als toehoorder vaak geen touw aan vast kunt knopen en… je dus alleen kunt begrijpen als je het schema ziet.     Luister maar eens naar het volgende stukje zonder naar het notenbeeld te kijken:  

Oefening 10 Meer lezen »

Oefening 9

Nu je dit onder de knie hebt is het eenvoudig om een zestiende noot te vervangen door een zestiende rust zodat er weer een nieuwe ritmiek ontstaat:   Herhaal elke oefening `n aantal keren. Speel de Puls mee ! Audio

Oefening 9 Meer lezen »

Oefening 5

Dit geldt ook voor de 12/8 maat, in een langzaam tempo zou je deze maat kunnen uittellen, maar zie deze ook als één patroon… als ‘triolen’ onderverdeeld met een Puls eronder.   Hier zijn enkele onderverdelingen, in 2 tempi:   Luister eerst naar de 2 Audio`s  Audio 1 Audio 2

Oefening 5 Meer lezen »

Oefening 2

Je kunt deze maat soorten en hun onderverdeling dus heel goed met elkaar vergelijken. Als je er de Puls onder zet: .  zie je dat De 3/8 in ene gespeeld kan worden De 6/8 in 2e gespeeld kan worden De 9/8 in 3e gespeeld kan worden De 12/8 in 4re gespeeld kan worden Deze kleine uitleg

Oefening 2 Meer lezen »

Scroll naar boven