SD4 L4.6

Oefening 7

Maatwisselingen en onregelmatige maatsoorten lijken veel op elkaar.   Kijk maar:   Een 2/4 met daarna een 3/8 maat kun je ook zien als een 7/8 maat: 2 + 2 + 3.   Of een 10/8 als een 6/8 met daar aan geplakt een 2/4 of andersom.   Wil je meer weten over onregelmatige maatsoorten en toepassingen daarvan, kijk …

Oefening 7 Lees meer »

Oefening 6

Je kunt natuurlijk elk Patroon op een kwart noot vervangen door de vele Patronen die je al geleerd hebt.   Dat geldt ook voor “Patronen” op een kwart met punt.Maak zelf een oefening in het volgend schema:   Vul Patronen of rusten in en probeer het daarna te spelen: Let op maat 12      . =     Het tempo van …

Oefening 6 Lees meer »

Oefening 5

In deze maatwisseling zullen we de 2/2 maat gebruiken:   In deze oefenstof hebben we relatief eenvoudige Patronen gebruikt. Hierdoor wordt het principe van de wisseling niet moeilijker gemaakt dan noodzakelijk is maar… (zie volgende oefening)   https://vimeo.com/370135272/c339993dc4?width=80%&height=80% Audio 1 Audio 2 Loop 1 Begeleiding om mee te spelen. Loop 2 Als voorbeeld hoe dat samen …

Oefening 5 Lees meer »

Oefening 4

In deze oefening zullen we meer verschillende maatsoorten achter elkaar spelen.   Let op de Puls van je voet en tel daar waar nodig is mee:   Audio 1 Audio 2 Loop Begeleiding om mee te spelen.

Oefening 3

Maar zo kan er bijv. ook staan:       . =    Dat betekent dat het tempo van de kwartnoot met punt nu het tempo van de kwart is.   M.a.w. je speelt de 3/8 in 1-ne of de 6/8 maat in 2-e, de 9/8 maat in 3e en de 12/8 in 4-re.   Bijvoorbeeld: Je ziet, nu wordt de 6/8 maat hetzelfde als de triool gespeeld in …

Oefening 3 Lees meer »

Oefening 2

Boven aan deze voorbeelden staat:   =     Dat betekent dat het tempo van de achtste noot gelijk blijft.   Ook in de volgende maatwisseling van 2/4 naar 6/8 blijft het tempo van de achtsten gelijk.   https://vimeo.com/370135088/427e3c9d71?width=80%&height=80% Audio Loop 1 Achtsten begeleiding om mee te spelen. Loop 2 Als voorbeeld hoe dat samen klinkt.

Oefening 1

Om een muziekstuk een verrassende wending te kunnen geven wordt o.a. gebruik gemaakt van verschillende tempi, modulaties, versnellingen of vertragingen, (accelerandi of ritardandi) verschuivingen van ritmische patronen, polyritmiek maar ook van:     MAATWISSELINGEN.   In deze Module zullen we het principe van maatwisselingen onder de loep nemen.Als je speurt naar voorbeelden komen de meeste …

Oefening 1 Lees meer »

Scroll naar boven