Oefening categorie: SD5 L5.4

Oefening 11

In vorige niveaus hebben we gesproken over schema’s die je kunt aanvullen/vol spelen met achtsten of zestienden.   Zo kun je het volgende schema ook opvullen met achtsten doorlopend.   Het schema zijn de accenten:   Studeer dit eerst op Snare met doorlopende achtsten. Speel daarna het schema al roffelend als je wilt soleren/improviseren De schema’s zijn …

Oefening 11 Lees meer »

Oefening 10

De Baião:   Er zijn tenminste 3 stijlen waarbij een doorlopend basdrum Patroon gebruikt wordt. Met 1 daarvan heb je net kennis gemaakt: De Samba.   Een tweede is de Baião (uitspraak; baai-oun).   Ook dit ritme komt uit Brazilië en wordt tegenwoordig veelvuldig gebruikt.   Dit ostinate basdrum Patroon ziet er als volgt uit:   Audio …

Oefening 10 Lees meer »

Oefening 9

Wat je ook allemaal verzint, houd de essentie (de ‘Samba-clave’) van de Samba in de gaten en kom terug bij de basis van de Samba…   Hier is die nog een keer:   Audio Of…   Audio

Oefening 8

Maar ook kun je de kwart triool spelen als paradiddle:   Deze (kwart) Triool Paradiddle kun je weer met accenten spelen, waardoor er een verschuiving en een vertraging plaatsvindt, en je `n halve Triool hoort. https://vimeo.com/343803642/2d2a2be775?width=80%&height=80%

Oefening 7

Verder kun je met allerlei handzettingen doorlopende achtsten spelen, en daarbij allerlei accenten plaatsen…  

Oefening 6

Het is nu nog maar een kleine stap om het Ride Patroon   te spelen tegen de Kwart-triool…   Speel bijv. 4.7.2 (hier onder) met de L hand, terwijl je met je R hand een ostinate Patroon, zoals hierboven speelt Gebruik nu ook de Kwart-triool en de onderverdeelde kwart triool in je solo’s

Oefening 5

Ook kun je deze Kwarten-Triool spelen tegen een Ride Patroon Je krijgt nu te maken met 2 tegen 3 Audio 2 tegen 3, of 3 tegen 2, is vrij eenvoudig: Speel elke oefening een keer of 4 Verdeel je handen over ride en Snare, (of 2 verschillende klanken) Speel de 2 maten achter elkaar… Audio

Oefening 4

Een patroon dat niet mag ontbreken als je soleert, is de Kwart-triool:   Audio Speel deze oefening op de bovenstaande basis, en verander/verschuif je Kwart-triolen…   Audio

Oefening 3

Laat je begeleiden door deze flanging techniek van je collegae… basdrum en bekkens…   Audio 1 is snare, bas en bekkensAudio 2 is met toevoeging van `n bekken en hier en daar `n drukroffeltjeAudio 3 met toevoeging van de flange techniek (voor de bekkenist)   De Patronen neigen steeds naar een Triool feel, dat typisch …

Oefening 3 Lees meer »

Oefening 2

Om te beginnen starten we deze techniek met een studie schema:   Speel op dit fundament de volgende oefening op snare Blijf goed op elkaar letten zodat het ritme niet uit elkaar loopt Als deze lukken, kun je proberen het volgend schema te spelen… Audio Loop 1 Loop 2 Loop 3