L6 L6.3

Oefening 9

Stops en Breaks, Fills, improvisatie en dans maken het geheel energiek voor oog een oor.   Zo’n (traditionele) gezamenlijke fill kan bijvoorbeeld deze zijn:   De rusten kunnen worden opgevuld als fills, geimproviseerd door bijv. de Repenique, de Caixa, de Tamborim enz…   Na deze introductie over Samba-bands zullen we in de volgende 2 Modules de Samba voor drumset uitwerken… ook […]

Oefening 9 Meer lezen »

Oefening 5

De Caixa  (de snare drum)   Deze speelt als basis ritme steeds achter elkaar:   Audio Loop En kan dan de accenten variëren, bijvoorbeeld:     Of opvullen als gebonden roffel… Audio Loop

Oefening 5 Meer lezen »

Oefening 3

Audio 1 spelen de 4 Surdo partijen achter elkaar te beginnen bij Surdo 1… dan 2 dan Surdo 3 + 4  (kleine surdo)   Audio 2 is alleen de 3e en de 4e Surdo   Zo ontstaat er samen een stevig fundament…! Audio 1 Audio 2 Loop

Oefening 3 Meer lezen »

Oefening 2

De instrumenten die het meest gebruikt worden zijn:   Surdo’s  (de grootste, de Bas-trommels):   Surdo 1, de ‘marcação’ Surdo 2, de ‘reposta’ (antwoord) Deze geven het basis ritme aan, ook wel fundo genoemd (fundament).   Surdo 3 en 4, ook wel  marcaçon genoemd, zijn hoger gestemd en spelen meer ‘melodie lijnen’ De Repenique of Repique is een scherp klinkende kleine tom en

Oefening 2 Meer lezen »

Oefening 1

De Samba is internationaal meer bekend als Aquarelo do Brasil.   De oorspronkelijk uit Congo en Angola afkomstige Afro-Braziliaanse Samba is onlosmakelijk verbonden met het carnaval, niet alleen in Rio, maar heeftzijn weg gevonden over de hele wereld. Sambabands schieten overal ter wereld wortel en worden met name met carnaval en andere festiviteiten graag gezien en vooral gehoord.

Oefening 1 Meer lezen »

Scroll naar boven