PRF5 L5.10

Oefening 8

Voordat we hier mee verder gaan, zullen we eerst nog even terug komen op:   De KWART-TRIOOL die ontstaan is uit de achtste triool…   De HALVE-TRIOOL is weer ontstaat uit de kwart triool…   Ook bij de halve triool ontstaat weer een ritmische structuur t.o.v. de Puls,   namelijk:   

Oefening 8 Meer lezen »

Oefening 7

Je hebt net de vertraging van het ritme ten opzichte van de Puls gezien… Nu zie je een versnelling t.o.v. de Puls als halve noot 3 tegen 4:  Audio Hier zie je dan een ritmische structuur van 3 tegen 4 of 4 tegen 3 ontstaan:   

Oefening 7 Meer lezen »

Oefening 6

Zoals gezegd ontstaan er t.o.v. de Puls vaak versnellingen of vertragingenzoals in Module 2.13 is uitgelegd.   Hier is een vertraging t.o.v. de Puls als kwart noot:   Als je dit notenbeeld ziet zeg je 3 tegen 4 in een 4/4 maat. Audio Echter: Let nu op de stippellijn…! Als je het speelt in een 3/4 maat klinkt weer 2 tegen 3 !   De conclusie van

Oefening 6 Meer lezen »

Oefening 2

Deze onderliggende structuur is:      Speel deze een tijdje achter elkaar Verdeel dan je handen over 2 verschillende klanken Audio Draai dan de handzetting om en speel ze andersom Houd deze structuur, dit voorbeeld, steeds voor ogen… dan is het makkelijk toe te passen op je instrument. Audio

Oefening 2 Meer lezen »

Oefening 1

In Module 4.12 heb je kennis gemaakt met de meest voorkomende   Anti-metrische figuren.   In de uitvoering van deze figuren ontstaan t.o.v. van de Puls vaak versnellingen of vertragingen . Zie Module 2.13 Zo ontstaan nieuwe onderliggende structuren.    Een eenvoudig voorbeeld hiervan is 2 tegen 3 of 3 tegen 2   Hier zie je dit op verschillende

Oefening 1 Meer lezen »

Scroll naar boven